Darnios mados kūrėjų ir darnaus gyvenimo būdo idėjų puoselėtojų šeima Darius ir Agnieta Jonikai. Darius – dizaineris, Agnieta – žurnalistė ir komunikacijos specialistė. Duetas dalinasi savo kelione į dabartinį gyvenimo ir kūrybos tašką, filosofija ir paprastu noru, kad kuo daugiau žmonių būtų laimingi, o moterys nepamirštų segėti sijonų.

 Daugiau prekės ženklo ,,Darna” darbų galima rasti www.e-darna.lt

 

Nuo ko prasidėjo "Darna"? Kas paskatino idėjos gimimą?

 Darius: Mokydamasis kostiumo dizaino ir tik baigęs studijas domėjausi išskirtinai vyriška mada. Todėl kartu su kolega ir beveik nuo pat pradžios prie proceso prisijungusia tuomet dar būsima žmona Agnieta kūrėme jaunatvišką, stilingą vyriškos mados prekės ženklą jaunimui ,,LostFriday”. Ilgainiui keitėsi mūsų požiūris į gyvenimą, perkainojome vertybes, pakeitę gyvenimo būdą: atsisakę alkoholio, tapę vegetarais, pradėję užsiimti joga, medituoti, nebetikėjome anksčiau kurto prekės ženklo idėja, tad ir nebuvo įkvėpimo toliau dirbti.

 Agnieta: Kurį laiką jautėmės pasimetę, tačiau staiga supratome galintys ir toliau užsiimti mėgiama veikla – kurti drabužius, tik realizuoti tai kitaip, remiantis naujai atrastomis vertybėmis ir idėjomis. Taigi, tęsėme, ką buvome pradėję, tačiau darėme tai jau būdami kitokios sąmonės ir vedami kitų tikslų. Dar labiau mus įkvėpė mintis, kad darnią madą Lietuvoje pradėsime kurti pirmieji. Taip – natūraliai, įsiklausant į save ir į bendraminčius, kurie nerasdavo ką apsirengti, ir gimė ,,Darna”.

 "Darna" archuvo nuotrauka

Kaip idėja buvo realizuojama? Ar šis procesas buvo sunkus? Džiaugsmingas?

 Darius: Kiekvienas projektas reikalauja darbo, pastangų, kliūčių įveikimo. Visko buvo ir yra taip pat ir kuriant prekės ženklą ,,Darna”. Tačiau iš esmės idėjos realizavimas vyko sklandžiai, kadangi jautėmės jos įkvėpti, norėjome daug ką parodyti, dalintis tuo, kuo patys tikime, su kitais ir tas noras nuolat palaiko bei, nepaisant atsirandančių kliūčių, skatina judėti pirmyn, augti ir visapusiškai tobulėti.

 Agnieta: Kadangi prieš tai kūrėme kitą prekės ženklą, pagrindas ,,Darnai” jau buvo padėtas, todėl buvo lengviau, nei viską organizuoti nuo nulio. Mūsų darbas ir ypač jo rezultatai nuolat įkvepia ir leidžia suprasti šios veiklos prasmę bei reikiamybę. Klientų šypsenos, vilkint mūsų drabužius, jų nuoširdūs ir džiaugsmo pilni atsiliepimai, atsiradęs pasitikėjimas savimi ir noras rūpintis savo įvaizdžiu, garderobu, siekiamybė vilkėti tik darnią madą bei moterų įkvėpimas puoselėti savo moteriškumą – visa tai – mūsų darbo tikslai ir nuoširdaus džiaugsmo priežastis.

 

Ką šiandien rastume "Darnos" asortimente?

 Darius: ,,Darną” dauguma pažįsta kaip dailių suknelių ir sijonų prekės ženklą. Išties, darnios mados principais kuriami, moteriškumą puoselėjantys drabužiai – pagrindinė mūsų darbo kryptis. Moterims siūlome ilgas (žemiau kelių ir maxi ilgio), įvairių audinių, spalvų ir raštų sukneles bei sijonus, palaidines, tunikas... ,,Darna” kuria ir kurs įvairiausius drabužius moterims, išskyrus kelnes. (Šypsosi) Vyrams siūlome marškinius, marškinėlius, sportinius ir laisvalaikio drabužius.

Darni mada – mūsų įvestas terminas, apibrėžiantis visų pirma, visapusiškai teigiamai žmogų veikiančius drabužius ir stilių. Tai – ne vulgari, tam tikro ilgio, formos, tam tikras kūno vietas dengianti, harmoningomis spalvomis (gamtos, šviesiomis, pastelinėmis) bei raštais dailinta ir iš natūralių audinių pasiūta, todėl leidžianti kūnui kvėpuoti, apranga. Taip pat darni mada kuriama ir gaminama su meile, todėl kiekvienas drabužis yra pripildytas pozityvia energija, jį malonu vilkėti – tai pastebi beveik visi mūsų klientai. Tai – mada ne tik kūnui, bet ir sielai.

 Agnieta: Įdomu tai, kad darnios mados idėjos iš žmogaus kasdienybės buvo išstumtos dar visai neseniai. Rytų (Azija) ar Pietų (Afrika) kultūros šalyse darni apranga vis dar yra savaime suvokiama kasdienybė. Šalyse, kur yra išlikusios ankstesnių kartų, senovės kultūros vertybės, didelė vyrų ir moterų dalis kasdien vilki tradicinius, tam tikro ilgio, formų ir raštų, darnios mados principus dažniausiai atitinkančius drabužius. Dar visai neseniai ir Lietuvoje bei mūsų kraštuose moterys segėjo ilgus, plačius sijonus, dengė pečius, krūtinę, ryšėjo skarelę. Mano prosenelė ir dauguma jos amžiaus moterų negalėjo įsivaizduoti savęs besirengiančių kitaip. Natūraliai vyravo tautiniai, gamtos raštai ir spalvos, natūralaus pluošto audiniai. Viskas buvo ekologiška, gražu, darnu ir, kas labai svarbu, savita bei originalu. Na, o ar žinote bent vieną tautą, kurioje moterys anksčiau vilkėdavo kelnes? Aš – ne. Ach, buvo taip gražu (šypsosi)...

 "Darna" archyvo nuotrauka

Kokiems, kaip gyvenantiems žmonėms kuriate rūbus? Ar Jūs, dizaineriai, esate į juos panašūs?

 Agnieta: Darni mada – sąmoningo, sveiko ir harmoningo gyvenimo siekiančio, šiuolaikiško, bet tūkstantmečius gyvuojančių vertybių nepamirštančio žmogaus (tiek moters, tiek vyro) pasirinkimas. Didelė mūsų klientų dalis – sveika gyvensena, natūralumu ir tvarumu, ekologija bei visapusiškomis savęs paieškomis besidomintys žmonės. Jie – išties nepaprasti, todėl džiaugiamės bent truputį pažinę kiekvieną, įsigyjantį mūsų drabužį. Esant poreikiui, visuomet padedame klientui išsirinkti jam tinkamą variantą, patariame, rekomenduojame, tariamės dėl reikalingų pakeitimų, tad komunikacija su klientais neapsiriboja tik vardo ir pavardės ant siuntinio užrašymu. Nemažai ir tokių, su kuriais, jiems pradėjus vilkėti ,,Darnos” kūrinius, tenka pabendrauti dažniau, kol ilgainiui jie tampa draugais. Mūsų klientai nuolat stebina ir džiugina. Sakome, kad tai – tikrasis Lietuvos elitas. (Šypsosi)

 Darius: Džiaugiamės kurdami savo bendraminčiams. Tai leidžia geriau suprasti jų poreikius, įsiklausyti į juos, kadangi patys gyvename taip pat. Manau, kurti visai į save nepanašiam yra įmanoma, tačiau rezultatas nėra toks nuoširdus ir išbaigtas, kadangi negali visiškai įsijausti į auditorijos norus, jų gyvenimo būdą. Manome, kad kiekvienas dizaineris turėtų kurti tai, ką pats mielai vilkėtų. Tik taip jo darbo rezultatas bus nuoširdus ir išbaigtas.

 

Kokias medžiagas, spalvas renkatės? Kodėl?

 Darius: Darnios mados kūriniai beveik visada yra gamtos spalvų arba ramių, pastelinių atspalvių. Kaip ir augalinių motyvų, persiliejantys, tekantys raštai, taip ir švelnūs, natūralūs audinių atspalviai žmogų veikia harmoningai ir raminančiai – tai taip reikalinga šiandienos skubėjime ir strese. Drabužius siuvame tik iš natūralių audinių, kurie, vėlgi, transliuoja tam tikrą informaciją – energiją ir leidžia kūnui kvėpuoti.  

 "Darna" archyvo nuotrauka

Ką manote apie šių dienų greitąją madą ir prekybos tinklus, kiekvieną savaitę siūlančius naują rūbų asortimentą? 

 Agnieta: Kiekvienam – savo. Gerai, kad žmonės gali rinktis. Vieni, mažiau kreipiantys dėmesį į tvarumo idėjas, aplinkosaugą ir, kas svarbiausia, informacinį, energinį kiekvieno mūsų vilkimo drabužio ar naudojamo daikto poveikį, perka tai, kas pasitaiko, tai, kas pigiau ar parduodama arčiau namų. Tikriausiai didžiausias skirtumas tarp darnios ir greitosios mados yra tai, kad pastaroji kuriama ir gaminama be meilės, jausmo ar infividualaus dėmesio klientui. Greitosios mados gamybos tempais tai išlaikyti paprasčiausiai neįmanoma. Tačiau žmogus jaučia šį skirtumą. Nuolat tuo įsitikiname, kalbėdami su savo klientais. Jie vis grįžta pas mus, nes nebenori vilkėti greitosios mados produktų.

Apskritai, šiandien žmonių vartotojiškumas beribis... Vertėtų susimąstyti apie tai, ar geriau nuolat pigiai pirkti naujus, nekokybiškus drabužius, ar įsigyti kelis, bet dėvimus ne vieną sezoną – taip neeikvosime gamtos išteklių, mokysimės ekologiškai ir sąmoningai gyventi bei netgi sutaupysime.

 Darius: Darnios ir tvarios mados idėjos pasaulyje tampa vis labiau populiarios. Atsiranda vis daugiau prekės ženklų, siūlančių alternatyvą šiuolakinei apie tikruosius žmogaus poreikius ir prigimtį jau seniai pamiršusiai madai. Tiek smulkios, tiek didžiosios drabužių pramonės įmonės pradeda siūlyti iš ekologiškų, perdirbamų audinių pasiūtus, sąžiningos prekybos (Fairtrade) principais remiantis, tinkamai rūpinantis darbuotojais gaminamas prekes. Visgi, darni mada nėra paprasčiausiai iš ekologiškos medvilnės pasiūtas drabužis. Tai – ir tam tikra filosofija, kuria sekančių ir prieštarauti šiandien visuomenėje populiarioms idėjoms išdrįstančių yra tikrai nedaug.

 

Kas svarbiau: mada ar stilius? 

 Agnieta: Vienareikšmiškai – stilius. Mada – kelių žmonių išgalvotas, nuolat grįžtantis ir besikeičiantis, dažnai visai nepraktiškas ir nepatogus, netgi nepatinkantis sprendimas. Svarbu sekti ne mados tendencijomis, o širdimi. Pažinkite save, suvokite savo asmenybę ir, drabužių, stiliaus pagalba atskleiskite ją. Būtent tam ir puošiamės bei ieškome originalių, mums tinkančių drabužių. Galiausiai, mada skatina suvienodėjimą, o ne išskirtinumą, originalumą, kūrybiškumą. Kam mums to reikia? (Šypsosi)

 Darius: Mes, nors kartais, vedami smalsumo ir peržvelgiame mados tendencijas, kurdami ,,Darnos” kolekcijas niekada jomis nesivadovaujame. Kuriame modelius, atitinkančius darnios mados principus bei tai, kas yra gražu šiandien, buvo gražu šimtą ar kelis šimtus metų atgal bei bus gražu kitame amžiuje. Moteris išlieka moterimi, vyras išlieka vyru, tad bendri stiliaus principai panašūs visada. Keičiasi tik detalės: audiniai, medžiagos, siuvimo technologijos.  

 "Darna" archyvo nuotrauka

Kada žmogus jaučiasi laimingas?

 Agnieta: Žmogus laimingas tada, kai jo gyvenime vyrauja darna: kūno ir sielos, minčių ir veiksmų, gyvenimo būdo, norų ir realybės, žinių ir jų realizavimo kasdienybėje... Žmogus laimingas, kai klauso savo širdies, nebūtinai proto, kai ieško ir atranda savo egzistavimo šioje Žemėje prasmę, kai suvokia ir stengiasi įgyvendinti savo prigimtį, kai yra sveikas ir blaivus, kai neskriaudžia kitų gyvų būtybių ir gerbia ir didesnius, ir mažesnius už save... Laimingas tas, kurio šeimoje ir aplinkoje gerai sutariama, kuris nėra savanaudis ir mieliau tarnauja kitiems, nei siekia, kad kiti tarnautų jam. Laimingas ieško, žino, tiki ir pasitiki, todėl nebijo dėl rytojaus.  

 Darius: Iš tiesų laimingas yra tas, kuris suvokia esantis laisvas, esantis ne šis kūnas, o siela – amžina, pilna žinojimo ir palaimos.  

 "Darna" archyvo nuotrauka

Ko palinkėtumėte "Mados Garažo" klientams?

 Darius: Tai ir norėtume palinkėti tapti iš tiesų laimingais. Šiandien daugybė viešumoje deklaruoja esantys laimingi, nors iš tiesų tokie nėra. Daugybė ieško laimės turtuose, prabangoje, egoizmo ir išnaudojimo pilnuose santykiuose, šlovėje, Facebooko like'ų skaičiuje, tačiau mes nuoširdžiai linkime laimės ieškoti savo širdyje. Tik nuo stereotipų, klaidingo pasaulio įsivaizdavimo ir egoizmo laisvoje širdyje gali skleistis tikrasis, amžiną laimę atnešantis žinojimas.


Ačiū, Agnietai ir Dariui už pokalbį! Ateityje laukia pažintys ir su kitais Lietuvos kūrėjais.